onsdag 21 november 2012

Hmmm.... 10 små paket till 10 små barn....

När Julen börjar närma sig med julskyltning, julmarknader, julbak och julklappsinköp inklusive allt annat mys som tillhör denna härliga tid på året, då börjar det "plinga" till i mitt lite dåliga samvete.
Julen är en bra tid på året att få sig en tankeställare om hur bra de flesta av oss  i Sverige har det och att  stanna upp och känna tacksamhet för det. Det är nu man börjar tänka på alla dem som inte har det lika bra som oss. Framför allt på alla dessa fattiga barn, barn i missbrukarfamiljer och ensamma flyktingbarn. De finns ju inte bara utomlands utan även här i Sverige finns barn som behöver hjälp.  Det är det lätt att glömma bort. 

Nu när jag själv har barn, känns det ännu viktigare att ge ett bidrag till hjälporganisationer och kyrkor som gör ett fantastiskt jobb med att försöka göra vår värld lite bättre. Även om jag är en ensamstående mamma, så har min dotter allt hon behöver. Ska vi vara ärliga, mycket mer än så.  Därför tycker jag att det är viktigt att hon lär sig att alla barn inte har det lika bra som hon. Alla har inte Barbie, Hello Kitty, prinsesskläningar och minst 20 böcker i sitt rum. De har kanske EN docka, i bästa fall. Nu vill jag ju inte att hon ska få dåligt samvete för att hon har det bra. Inte heller att hon blir ledsen för att andra barn inte kan äta sig mätta. Men jag vill lära henne att vara glad över och uppskatta det vi har. Och det ska bli naturligt att ge när man har mer än man behöver.

På en av loppisarna som jag har fyndat på ibland fanns en insamling till fattiga familjer i Rumänien där man med lastbil kommer att köra ner matkassar och små julklappar till barnen. Perfekt tänkte jag!
Min mamma köpte ett antal kassar med mat, medan jag och Emelie koncentrerade oss på paketen till barnen. Paketen skulle innehålla ritblock/ritpapper, kritor, en lördagsgodispåse och vara inslagna i julpapper.
 
 
Det var en stolt liten tjej som fick vara med att handla, slå in paketen och slutligen, mycket viktigt, SJÄLV få överlämna en stor påse med paket till damen på inlämningsstället. En mycket nöjd liten Emelie somnade i bilen hem efter att ha konstaterat att det var mycket mat och många julklappar som lastbilen skulle få köra långt bort till barnen som inte har så mycket som vi.


Kram Carro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar